- Jesteś tutaj:
- Aktualności
- Petycje
Co to jest petycja
Zgodnie z art. 83 Konstytucji: „Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Tryb rozpatrywania petycji, wniosków i skarg określa ustawa. Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. Zasady rozpatrywania petycji określają przepisy ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (tj. Dz.U. 2018 poz. 870). W zakresie nieuregulowanym w ww. ustawie do petycji stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 oraz z 2018 r. poz. 149 i 650). Petycję możesz złożyć sam, może ją złożyć grupa podmiotów, może ją w Twoim imieniu złożyć pełnomocnik. Możesz też złożyć petycję w interesie innego podmiotu, za zgodą tego podmiotu.
Petycję możesz:
przesłać listownie na adres ul. Piotrkowska 99, 90-425 Łódź;
doręczyć osobiście do Kancelarii Ogólnej WUOZ w Łodzi przy ul. Piotrkowskiej 99, w godzinach pracy urzędu;
przesłać w formie elektronicznej za pomocą ePUAP (pismo ogólne do podmiotu publicznego);
przesłać pocztą elektroniczną na adres: sekretariat@wuoz-lodz.pl
Jeśli składasz petycję w swoim imieniu zamieść w niej:
swoje imię i nazwisko;
swoje miejsce zamieszkania;
nazwę organu, do którego składasz petycję;
przedmiot petycji;
swój podpis; jeśli składasz petycję za pomocą środków komunikacji elektronicznej, możesz ją podpisać bezpiecznym podpisem elektronicznym - dołącz wtedy także adres swojej poczty elektronicznej.
Jeśli petycję składa grupa podmiotów, należy w niej zamieścić:
imiona i nazwiska (nazwy) wszystkich podmiotów składających petycję;
imię i nazwisko osoby, która reprezentuje składających petycję, miejsca zamieszkania (siedziby) wszystkich podmiotów składających petycję;
nazwę organu, do którego składacie petycję;
przedmiot petycji;
podpis osoby, która reprezentuje składających petycję; jeśli składacie petycję za pomocą środków komunikacji elektronicznej może zostać ona podpisana bezpiecznym podpisem elektronicznym - dołączcie wtedy także adres poczty elektronicznej osoby, która Was reprezentuje.
Jeśli składasz petycję w czyimś imieniu, pamiętaj żeby zamieścić w niej dodatkowo:
imię i nazwisko albo nazwę podmiotu, w imieniu którego składasz petycję;
miejsce zamieszkania albo siedzibę oraz adres do korespondencji lub adres poczty elektronicznej tego podmiotu;
zgodę tego podmiotu na złożenie petycji w jego imieniu; w przypadku braku takiej zgody zwrócimy się do Ciebie o jej potwierdzenie.
Uwaga!
jeśli petycja nie będzie zawierała imienia i nazwiska oraz adresu składającego, to pozostawimy ją bez rozpatrzenia;
jeśli petycja nie będzie zawierała nazwy podmiotu, do którego jest składana lub nie będzie z niej wynikać czego dotyczy, to poprosimy Cię o wyjaśnienie lub uzupełnienie. Możesz to zrobić w ciągu 14 dni od otrzymania wezwania. Jeżeli tego nie zrobisz, pozostawimy Twoje pismo bez rozpoznania;
podpisz petycję. Jeśli tego nie zrobisz, wezwiemy cię do uzupełnienia podpisu w terminie 7 dni od otrzymania wezwania. Inaczej pozostawimy petycję bez rozpoznania;
petycji nie przyjmujemy telefonicznie;
o tym, czy pismo jest petycją decyduje treść żądania, jakie sformułujesz a nie forma (tytuł) tego żądania;
przepisy nie przewidują skargi, gdy nie będziesz zadowolony ze sposobu, w jaki załatwiliśmy Twoją petycję.
Jak rozpatrujemy petycję
Twoją petycję rozpatrzymy niezwłocznie. Mamy na to nie więcej niż 3 miesiące od dnia wpływu pisma do urzędu. Poinformujemy Cię o tym, jak załatwiliśmy Twoją sprawę;
jeśli Twoja petycja dotyczy kilku spraw, które powinny być rozpatrzone przez różne organy, rozpatrzymy ją w zakresie swojej właściwości i przekażemy kopię niezwłocznie (nie później niż w ciągu 30 dni) do pozostałych adresatów. O wszystkim Cię poinformujemy;
jeśli Twoja petycja nie dotyczy działalności urzędu, przekażemy ją niezwłocznie (nie później niż w ciągu 30 dni) do właściwego organu i zawiadomimy Cię o tym;
kopia Twojej petycji zostanie umieszczona na stronie BIP urzędu. Umieścimy tam również datę złożenia petycji oraz - jeśli wyrazisz zgodę - Twoje imię i nazwisko (nazwę) lub imię i nazwisko (nazwę) podmiotu, w interesie którego składasz petycję;
jeżeli w ciągu miesiąca od otrzymania petycji składane są dalsze petycje dotyczące tej samej sprawy, to te petycje mogą być rozpatrywane łącznie (petycja wielokrotna). Wtedy na stronie BIP urzędu ogłosimy okres oczekiwania na dalsze petycje nie dłuższy niż 2 miesiące, licząc od dnia ogłoszenia;
termin rozpatrzenia petycji wielokrotnej liczy się od dnia upływu okresu oczekiwania na dalsze petycje. Jeżeli petycja składająca się na petycję wielokrotną nie spełnia wymogów (nie ma adresu siedziby lub korespondencyjnego), ogłosimy na stronie BIP urzędu wezwanie podmiotu wnoszącego petycję składającą się na petycję wielokrotną do uzupełnienia lub wyjaśnienia treści petycji w terminie 14 dni. W przypadku, gdy treść nie zostanie uzupełniona lub wyjaśniona, pozostawimy petycję bez rozpatrzenia.
Zgodnie z art. 83 Konstytucji: „Każdy ma prawo składać petycje, wnioski i skargi w interesie publicznym, własnym lub innej osoby za jej zgodą do organów władzy publicznej oraz do organizacji i instytucji społecznych w związku z wykonywanymi przez nie zadaniami zleconymi z zakresu administracji publicznej. Tryb rozpatrywania petycji, wniosków i skarg określa ustawa. Przedmiotem petycji może być żądanie, w szczególności, zmiany przepisów prawa, podjęcia rozstrzygnięcia lub innego działania w sprawie dotyczącej podmiotu wnoszącego petycję, życia zbiorowego lub wartości wymagających szczególnej ochrony w imię dobra wspólnego, mieszczących się w zakresie zadań i kompetencji adresata petycji. Zasady rozpatrywania petycji określają przepisy ustawy z dnia 11 lipca 2014 r. o petycjach (tj. Dz.U. 2018 poz. 870). W zakresie nieuregulowanym w ww. ustawie do petycji stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2017 r. poz. 1257 oraz z 2018 r. poz. 149 i 650). Petycję możesz złożyć sam, może ją złożyć grupa podmiotów, może ją w Twoim imieniu złożyć pełnomocnik. Możesz też złożyć petycję w interesie innego podmiotu, za zgodą tego podmiotu.
Petycję możesz:
Jeśli składasz petycję w swoim imieniu zamieść w niej:
Jeśli petycję składa grupa podmiotów, należy w niej zamieścić:
Jeśli składasz petycję w czyimś imieniu, pamiętaj żeby zamieścić w niej dodatkowo:
Uwaga!
Jak rozpatrujemy petycję
Administratorem danych osobowych jest Łódzki Wojewódzki Konserwator Zabytków. Dane przetwarzane są w celu realizacji czynności urzędowych. Masz prawo do dostępu, sprostowania, ograniczenia przetwarzania danych. Więcej informacji znajdziesz na stronie www.wuoz-lodz.pl w zakładce ochrona danych osobowych lub klikając LINK.
Rejestr zmian podstrony
Informację wprowadził(a): Administrator Główny (2024-12-23 13:34:53)
Informację zmodyfikował(a): Administrator Główny (2025-01-14 07:25:33)
Liczba odwiedzin: 36
Informację wprowadził(a): Administrator Główny (2024-12-23 13:34:53)
Informację zmodyfikował(a): Administrator Główny (2025-01-14 07:25:33)
Liczba odwiedzin: 36
Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego realizuje projekt dofinansowany z Funduszy Europejskich:
"Wsparcie służb wojewódzkich konserwatorów zabytków na lata 2024-2029"